Alla inlägg den 20 juni 2007

Av Amanda Lindberg - 20 juni 2007 15:30

Herregud, har knappt sovit nu pa flera natter. Kan inte somna forran jag legat och vridit pa mig ett bra tag, och sedan vaknar jag vid fyra pa morgonen... det borjar bli lite slitigt nu.

Tack och lov att det snart ar midsommar- sedan blir det morkare igen.  



I resten av detta inlagg vill jag ta upp vad jag kallar "tragiska bocker", vad alla andra kallar dem vet jag inte.Det ar det hela fenomenet med dessa trendiga bocker just nu, dar man kan lasa om barn som blir valdtagna av sina pappor, misshandlade av sina mammor, mobbade i skolan och allt annat hemskt mellan himmel och jord, som jag talar om. Bocker som dessa ska vara "verklighetsskildrande" och finns dar sa att man "oppnar ogonen", och vart jag an vander mig tycker jag mig se nagon som frossar i dessa, i min mening, totala litterara katastrofer.

For varfor i hela fridens namn vill man lasa om dessa tragedier? De finns ju dar varje dag ute pa gatan om man vill se dem men nej, dessa blundar vi for istallet. Pa jobbet talar ni med varandra om Pojken Som Kallades Det, nar er grannflicka kanske blir slagen av sina foraldrar, men det valjer ni att inte se for ni vill inte sjalva hamna i problem. Fast dar pa jobbet talar ni om Pojken och latsas att ni vet vad det hela handlar om.

Skarpning.

En annan sak med detta vittspridda fenomen som jag inte begriper ar varfor folk vill lasa det? For det forsta behover forfattaren knappt ens ha talang for att lyckas ge ut en tragisk bok- det saljer anda, men varfor vill du lasa det? Varfor vill du lasa om nagon annans misar? For att sjalv ma battre och inse hur bra du har det?


Sjalv blir jag bara deprimerad. Jag har aldrig last en tragisk bok. Det narmaste jag kommit ar "Ondskan", och den blev jag tvingad att lasa i skolan. I ovrigt har jag helt hallit mig undan allt som har med detta att gora. Varfor utsatta sig for plagan?

Nej.

Vill man ha verklighet kan man kliva ut pa gatan, och dar kan man hjalpa ocksa. Nar jag laser ar det for att jag vill besoka en annan varld.

Ovido - Quiz & Flashcards