Alla inlägg den 1 juni 2007

Av Amanda Lindberg - 1 juni 2007 12:54

Igarkvall var kvallarnas kvall.

Jag och Kieran hade bestamt att vi skulle "hang out after work". Sa halv sex motte Kieran upp mig och vi traskade glada i hagen ivag till en pub uppe pa ett tak pa en byggnad. Jattemysigt: solsken och vin uppe i den nagotsanar friska luften i centrala London. Gott sallskap ocksa- som jag namnt tidigare ar Kieran i princip en manlig version av mig sjalv sa vi har mycket att prata om. Vi bestamde ocksa raskt att nasta gang tar jag med David, och Kieran sin flickvan Sarah for att undvika onodiga misstankar fran dessa hall.



Kvallen fortskred fint med var flaska rodvin dar uppe pa taket och vi upptackte att vi bada ar intresserade av ockulta saker. Aven om tva stycken personer ar intresserade av detta sa betyder inte det att de nagonsin upptacker det. Som jag och Kieran konstaterade sa ar det inte nagot man namner pa en gang till nagon man nyss lart kanna. En del manniskor reagerar namligen ganska lustigt.

Oftast nar de ser mitt halsband, som ar ett pentagram, sa fragar de forst om jag ar judinna. Jag sager nej. Det roar mig alltid lika mycket, for det betyder alltsa att inte bara saknar folk kunskap om vad ett pentagram ar, men de har heller ingen aning om hur en Davidsstjarna ser ut. Herregud hur svart ar det att se skillnad pa en fem- och sexuddig stjarna?
Nar vi sa har rett ut att nej, jag ar inte judinna, sa ar nasta fraga, eller snarare upplysning,

"Ah sa du ar en san dar satanist alltsa."
Och nej, jag ar inte satanist heller. =)

Sa da nar jag sager "nej, jag ar intresserad av ockulta saker", brukar nasta replik vara "aha du ar en haxa. Offrar du djur och sant, och dansar naken utomhus?"
Nar jag fortfarande bodde i Sverige brukade jag vaxla mellan tva svar.

1. "Ja jag ar en haxa eller nagot ditat, nej jag offrar inte djur eller dansar naken."

2. "Japp jajjamensan ser du, offrar getter sa ofta jag kan och dansar naken hela tiden, speciellt pa vintern."

Forestall er att dansa naken i Sveriges vinter. Skulle du gora det?
Nej, inte jag heller.



Sa som ni forstar, med dessa ganska vanliga reaktioner fran folk och fa, sa ar intresse for det ockulta oftast inget man namner om folk inte fragar. Men har upptackte vi alltsa att bada vi ar intresserade av detta. Ett utbyte av bocker kommer att ske. =)



Efter ett litet tag bestamde vi oss for att vandra vidare till en annan pub. I England stannar man oftast inte pa samma stalle och dricker hela kvallen, utan man gar till flera olika for lite variation.

Vi inforskaffade raskt mera rodvin och satte oss muntra till sinnes ute i kvallsluften. Bada Kieran och jag var vid det har laget ganska fnittriga och jag minns inte riktigt vad vi pratade om men det var roligt i alla fall. Jag har ett minne av att jag spadde hans framtid i hans handflata- inte min favorit men jag hade ju inte korten med mig.

Vi konstaterade ocksa att kvinnor bor kla sig i hogklackat och kjol, ha langt har och att jag borde ha en papperspase pa huvudet for att undvika alla mina olika beundrare.



Nar klockan borjade narma sig tio bestamde vi att det var dags att dra sig hem. Det har ar ocksa ett engelskt dryckesbeteende, nar de gar ut och dricker i veckorna stannar de inte alltid ute hela natten. Det ar okej att bara ga ut for ett par drinkar nagon timme om man vill, och vara hemma till nio. Sa nu letade vi oss fram till en tunnelbanestation.
Nar jag dricker alkohol sa kan jag for det forsta inte dricka sa mycket for jag ar inte speciellt stor. Den andra saken jag maste ta med i beraknande ar att aven om jag slutar dricka sa betyder det inte alls att jag borjar nyktra till. Min kropp lagrar alkoholen sa jag fortsatter att bli mer och mer berusad tva-tre timmar efter att jag slutat dricka, men det tankte jag inte pa igar. Sa nar vi lamnade den sista puben var jag inte speciellt full alls, men det blev varre och varre. Som tur var eskorterade Kieran mig till Canada Water Station dar jag och David bor, men nar jag val var hemma bakom las och bom kunde jag knappt sta upp langre.

Imorse nar jag vaknade hade jag absolut ingen lust alls att ga till jobbet. Nu ar klockan 12.30 har och jag ar antligen nykter igen... tror jag.

Saken ar att jag alltid fnyst at och foraktat de stackars sjalar som stannar hemma fran jobbet for att de drack lite mycket foregaende kvall, sa det var bara att bita ihop and get on with it.

Efter en dusch (mmm gudomligt), en frukost bestaende av ett apple plus ett par flingor med en skvatt mjolk och ett tack till gudarna for make-up sa kande jag mig inte ett dugg redo att mota dagen men bestamde mig for att gora det anda.

Om du nagonsin blir full i London... att aka tunnelbana dagen darpa ar inte en bra ide. Jag var latt illamaende hela vagen till jobbet.

Nar jag kom hit pratade jag med mamma pa msn och ville ha lite medlidande. Jag borde vetat battre...

"Vissa straffar Gud medsamma!"

Jaja. Men det var vart det =) Har tagit mig igenom morgonen ganska bra och snart ar det dags for lunch. Tror att jag ska kopa en baguette. Det finns en jattebra liten resturang eller liknande pa hornet har och de saljer underbara baguetter. En av minda beundrare ar dar inne dock sa det kanske far bli en papperspase pa huvudet.

Ovido - Quiz & Flashcards