Direktlänk till inlägg 7 augusti 2007

Lite trött efter solen

Av Amanda Lindberg - 7 augusti 2007 21:08

Ja imorse bar det av till stranden. Mor min köpte med lunch, varsinn sallad, det är lagom så här i värmen, för varmt är det! På stranden var det en massa folk som vanligt, mycket barnfamiljer och ungdomar. Det är en populär badplats där vi var. Var ett gäng killar, eller ja, unga män, nära mig och mor och en av dem verkade få intresse för mig. Stackaren, han blev ju ignorerad såklart. =)


När vi kom hem från stranden började jag städa lite på mitt rum, mest röja ut gamla saker. Måste ju göra det någon gång då jag vill ha alla mina saker som jag vill spara skickade till England så småningom. Det är svårt att kasta gamla saker som jag har haft i flera år, hittade en massa grejer som jag haft i skolan och så, och en del gamla leksaker som jag haft sedan barnsben. Vad kan man kasta bort och inte? Hur långt får man gå i sin nostalgi?
Till slut bestämde jag mig för att bli ganska så hänsynslös. Kan ju inte hålla på att spara allting. Hur ofta tar man egentligen upp det för att titta på det och minnas saker som hände för länge sedan? Man behöver ju faktiskt inte en massa gammalt skräp för att komma ihåg...

Har bara sparat en del saker nu, fast jag har inte gått igenom allt än. En del är faktiskt ganska smärtsamt att se, och det vill jag inte spara. Kommer ihåg saker som hände i samband med att jag använde en del grejer jag har, som det säkert är för de flesta.

Har bestämt mig för att spara tre olika leksaker som jag gillade bäst av alla mina tusentals olika grejer jag fått av släktingar och mor och far.

En av dem är en sk Skydancer som jag fick när jag var sju eller åtta år eller något sådant. Den lekte jag mycket med, och min är något mer sliten än den på bilden.

Den andra är ett Starcastle som jag också lekte oerhört mycket med.

Den sista leksaken jag vill ha kvar är en liten katt som sitter i en rosa korg. Minns inte vad den hette men jag fick den när jag gick på dagis och jag minns att alla andra flickor var så avundsjuka på mig för att jag hade den. Tydligen var det då för tiden en leksak med ganska hög status.


Jag funderar ofta nu på vad barn leker med och det gör mig lite ledsen. Jag hade en del utvalda leksaker och jag tog hand om dem. Barn nu för tiden verkar bara spela dataspel, och de verkar inte vara ute och leka. Har hört en del föräldrar säga att de inte vågar släppa ut sina barn av rädsla för överfall och så vidare, och det känns också sorgligt.

Det är underligt, trots att jag var barn för inte så länge sedan så är det redan skillnad på hur det var då jämför med hur det är att vara barn nu.

De sitter ju bara inne nu för tiden, inte konstigt att ungarna blir överviktiga, tänker jag ofta för mig själv.

När jag var ung (hehe) då minsann... nej men när jag var barn var jag ute och lekte, nog för att jag ofta tog med leksaker ut men det är ju okej. Annars lekte jag med de andra ungarna i kvarteret och vi stannade ute tills det var läggdags då vi motvilligt gick hem efter att ha sprungit omkring hela kvällen och lekt kurragömma, byggt kojor eller liknande.

Det fascinerar mig att jag redan vid nitton års ålder kan säga att "när jag var barn" och det gör mig ledsen att barn nu för tiden knappt ses ute, bara spelar dataspel och inte verkar värdesätta sina ägodelar så som jag gjorde när jag var liten.

 
 
Misha

Misha

7 augusti 2007 22:42

Åh, de där leksakerna lekte jag också med när jag var liten!! Undrar vart dem har tagit vägen?! Håller absolut med om det där med vad ungar gör nu för tiden jämfört med då man själv var liten ;p

http://morningtear.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda Lindberg - 21 augusti 2007 11:51

Vi kom hem i lordags mitt pa dagen men sedan pa kvallen kunde jag inte sova trots att jag varit uppe sedan klockan fyra pa morgonen. Jag var jatteledsen helt enkelt. Nar jag ar valdigt upprord, eller glad ocksa for den delen, sa ar mitt satt att hant...

Av Amanda Lindberg - 21 augusti 2007 11:26

Suck. Jag forsoker vanligtvis att inte tycka synd om mig sjalv men idag ar det banne mig svart. Forsoker hitta ett tempjobb, och ska pa registrering hos en agnecy klockan 15.30 idag, som jag hoppas gar bra. Har jag tur ringer de redan imorgon och sag...

Av Amanda Lindberg - 18 augusti 2007 21:44

Ja nu ar jag har igen. Kanns bade bra och jobbigt att vara hemma, for det ar ju egentligen hemma nu, men nu nar jag varit i Sverige sa kommer jag sakna det mer igen. Har varit uppe sedan klockan fyra imorse, var hemma i lagenheten igen runt lunchtid...

Av Amanda Lindberg - 9 augusti 2007 10:57

Nu är David på väg till flygplatsen! Hans plan avgår om ett par timmar. =) Ska bli jättekul att träffas igen! Känns som en evighet trots att vi sågs för en vecka sedan, men jag tror det alltid kommer vara sådär. Det blir nog så när man, som vi, bodde...

Av Amanda Lindberg - 7 augusti 2007 11:09

Snart ska jag och mamma Trollpacka åka och bada! Badade med min vän igårkväll och det var mysigt. =) Vi åkte inte hem förrän bromsarna började anlända. En av de satans varelserna bet mig på ryggen...   Mammas dator kom idag också, och hon och pappa s...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2007
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards