Direktlänk till inlägg 14 juni 2007

Overlevnadsstrategier 2- Shopping

Av Amanda Lindberg - 14 juni 2007 11:19

Idag pa jobbet ar en sadan dar himla trakig dag nar jag inte har nagonting att gora. Ibland undrar jag verkligen varfor de ens vill ha mig anstalld.. Dessutom tycker jag lite synd om mig sjalv for jag har lite ont i halsen, sa imorgon stannar jag nog hemma. Kan ju inte ga till gymmet ikvall heller, for det ar inte bra nar man har ont i halsen. Da ska man faktiskt inte trana.


Jaja nu ar jag klar med klagandet!

For att roa mig fram till lunch, nar jag och Kieran ska ut och kaka, tankte jag skriva nasta del i min lilla serie, och vad ar viktigare an shopping?

Well to be honest, quite a lot, men nar du aker till London, sa ar shopping ganska viktigt.


Det finns lite olika stallen att shoppa pa, beroende pa vad det ar du ar ute efter och har tankte jag lista nagra stallen- mina favoritstallen narmare bestamt.


Jag kan borja med en ganska beromd plats:


Leadenhall Market

Okej, det ar en liten marknad kan man saga, med nagra sma affarer. Det ar inte stort alls men val vart att besoka. Dar inne finns det ocksa en del pubar som ar bra.

Leadenhall Market har varit med i flera filmer, bland annat som Diagon Alley i Harry Potter-filmerna.

Det ar faktiskt mest dess arkitektur som gor det vart att shoppa dar.

Leadenhall Market ligger ganska nara London Bridge, det tar kanske femton minuter att promenera dit fran London Bridge Station. Det kan tillaggas att runt London Bridge i ovrigt ar det inte stor mening att shoppa. Det finns visst en del affarer dar men saken ar att folk jobbar runt London Bridge, men bor inte dar.


Oxford Street

Har kan du shoppa dig sjalv medvetslos, och det ar har jag jobbar varje dag, ja utom lordag och sondag.

Oxford Street ar Londons storsta shoppinggata. Har finns allt som du kan tankas vilja kopa, fran sexleksaker till DVD-filmer, klader, smink, mobler...

You name it, Oxford Street has it.

Jag kan ge radet att helt enkelt aka till Marble Arch Tube Station och sedan bara vandra nedat. Det kommer ta dig hela dagen. Vill du stanna for en fika rekomenderar jag Starbucks- en kedja med Coffee Shops. Finns flera stycken pa Oxford Street. Forutom Starbucks sa finns Café Nero och Costa Coffee, men jag gillar Starbucks bast. Det finns ocksa en del sidogator som kan vara vart att sla en kik pa.

Vid Bond Street Tube Station finns ett litet stand som saljer vafflor med gradde och choklad mmm...

Du kan ata var du vill, det spelar ingen roll. Om du vill ha lite billigare mat sa leta reda pa en sidogata dar det inte ar sa manga turister men ga inte vilse.

Det finns tre stora varuhus pa Oxford Street som jag kan komma pa just nu.


Selfridges

John Lewis

Debenhams


Selfridges har hogst status, darefter John Lewis och sist Debenhams.


Det finns ocksa ett par H&M-butiker men de har vi ju ganska manga av hemma i Sverige. Fast sa hog status har H&M nu, att de finns pa Londons storsta shoppinggata. Inte illa.


Harrods

Om du vill till Harrods sa ak till Knightsbridge Tube Station, du kan inte missa det. Harrods ligger precis utanfor stationen. Det ar den enorma byggnaden dit alla fran stationen gar.

Du bor nastan besoka Harrods om du aker till London, for det ar en riktig upplevelse. De har en varldsberomd leksaksaffar, en massa mat fran olika stallen, for att inte tala om chokladavdelningen.... Himmelskt.

Ja, det ar sant att de har manga dyra saker men ibland ar det kul att bara titta. Och det sags att vad du an vill ha, Harrods can get it for you. Du kan kopa fossiler dar inne om du vill, och mobler som ar ett par hundra ar gamla.

Utover det finns det lite vanliga affarer ocksa dar inne.


Covent Garden och Seven Dials

Covent Garden ar underbart. Det ar ett av mina absoluta favoritstallen i London.

Har finns det sma sota affarer med ockulta saker, sma kladaffarer, alltihop ar pittoreskt. I Covent Garden finns det ocksa en marknad som ar dar aret runt. Dar finns lite stand och affarer.

Seven Dials sitter ihop med Covent Garden mer eller mindre, och har finns ocksa en massa sma sota affarer. En av mina favoriter ar The Bead Shop. Om du gillar att gora dina egna smycken sa ar den att rekomendera.


Camden Town

Det gar inte att forneka.

Camden ar mitt favoritstalle i London, bade vad galler shopping och nattliv. Det ar har alla goths haller till.

Om du vill aka till Camden sa ak en lordag eller sondag, for da ar det dessutom Camden Market, sa det finns annu fler affarer och stand att titta pa.

Ak till Camden Station, och vandra uppat. Langs Thames pa bada sidorna ar Camden Market.

Affarerna du hittar i Camden ar av det unika slaget. Det ar har du kan inforskaffa gotiska klader, laderstovlar, medeltidsklanningar, korsetter, gotiska mobler och andra inredningsdetaljer, handgjorda silversmycken eller varfor inte en tatuering.

Det finns en massa stand med mat, mycket kinamat, indisk mat, mongolisk mat och sa vidare.

Har kan man pruta i alla stand om man orkar. Akta dig lite, sa fort du tittar pa nagot for lange sa kommer kopmannen och forsoka salja det pa en gang. Man maste vara lite diskret.


Det ar mina favoritstallen for shopping i London. Det finns sakert flera saklart, men dessa ar mina stallen! =D

 
 
Morningtear

Morningtear

18 juni 2007 11:29

Hej! Wow, tack för alla tipsen, ska flytta tilll London för att plugga nu i September ^^

http://morningtear.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda Lindberg - 21 augusti 2007 11:51

Vi kom hem i lordags mitt pa dagen men sedan pa kvallen kunde jag inte sova trots att jag varit uppe sedan klockan fyra pa morgonen. Jag var jatteledsen helt enkelt. Nar jag ar valdigt upprord, eller glad ocksa for den delen, sa ar mitt satt att hant...

Av Amanda Lindberg - 21 augusti 2007 11:26

Suck. Jag forsoker vanligtvis att inte tycka synd om mig sjalv men idag ar det banne mig svart. Forsoker hitta ett tempjobb, och ska pa registrering hos en agnecy klockan 15.30 idag, som jag hoppas gar bra. Har jag tur ringer de redan imorgon och sag...

Av Amanda Lindberg - 18 augusti 2007 21:44

Ja nu ar jag har igen. Kanns bade bra och jobbigt att vara hemma, for det ar ju egentligen hemma nu, men nu nar jag varit i Sverige sa kommer jag sakna det mer igen. Har varit uppe sedan klockan fyra imorse, var hemma i lagenheten igen runt lunchtid...

Av Amanda Lindberg - 9 augusti 2007 10:57

Nu är David på väg till flygplatsen! Hans plan avgår om ett par timmar. =) Ska bli jättekul att träffas igen! Känns som en evighet trots att vi sågs för en vecka sedan, men jag tror det alltid kommer vara sådär. Det blir nog så när man, som vi, bodde...

Av Amanda Lindberg - 7 augusti 2007 21:08

Ja imorse bar det av till stranden. Mor min köpte med lunch, varsinn sallad, det är lagom så här i värmen, för varmt är det! På stranden var det en massa folk som vanligt, mycket barnfamiljer och ungdomar. Det är en populär badplats där vi var. Var e...

Ovido - Quiz & Flashcards