Direktlänk till inlägg 14 maj 2007

Vårtider

Av Amanda Lindberg - 14 maj 2007 10:43

Det ar var och sommaren nalkas med stormsteg. Sjalv kan jag knappt tro hur fort veckorna har gatt. Jag har bott i England i fem manader nu och det kanns som att jag anlande igar. Vad har jag gjort dessa fem manader?

Tja, jobbat och forsokt att hitta min plats i det engelska samhallet. Det har inte varit latt fast jag har sakta men sakert borjat bygga upp ett nytt liv har. Det har varit svarare att byta land an vad jag trodde, men jag ar glad att jag tog chansen.


Att ta chanser

ar faktiskt vad mitt inlagg nu sahar pa morgonkvisten handlar om, och jag skriver det med stor tanke pa alla ni som tar studenten nu i var.

Jag tog studenten forra varen och jag maste saga att jag inte sag fram emot det speciellt mycket alls. Hela jippot fick mig att kanna motvilja och trotthet. Det enda som gav lite ljus i alltihop var min balklanning, som jag sydde sjalv. Det forsta riktiga kladplagget jag nagonsin sytt, och den blev helt underbar! En medeltidsklanning i morkblatt siden...

Hur som helst, hosten 2005 hade jag hittat en forfattarutbildning i England som jag ville ga mer an nagot annat, men jag sokte aldrig in.

Varfor? 

Jag var radd for alla forberedningar for att plugga utomlands och dessutom, vad far man for jobb nar man last en trearig forfattarutbildning?

Istallet sokte jag in till Uppsala Universtitet, for att ga deras lararutbildning som ar atminstone fyra ar lang. Min framtid var sakrad. Jag var ocksa upp over oronen foralskad i David Engelsmannen. Sommaren gick och jag och David spenderade tre veckor i varandras sallskap.

I september borjade jag pa Uppsala Universitet. Efter en vecka eller sa avskydde jag det. Jag insag med fasa att lararutbildningen var helt fel for mig. Forsta mig inte fel- jag skulle kunna bli en superb larare. Men jag ville inte. Fast jag borde. Det skulle gett mig ett sakert jobb.

Jag orkade ungefar en manad, sedan gav jag upp. Jag gjorde det som de flesta anser vara svagt: jag hoppade av och flyttade hem. Jag gav upp, efter bara en manad. Japp, sa var det.

Fast nu hade jag bestamt mig vad jag skulle gora. Jag skulle inte gora det jag borde, utan det jag ville.

Sa jag hoppade av, sokte in till forfattarlinjen som jag inte vagat hosten innan och sedan flyttade jag till England i december. Jag visste inte innan jag flyttade om jag kommit in eller inte pa min utbildning, det fick jag reda pa i januari, men nu fick jag antligen vara med mannen jag valt och gora det jag ville gora.


Vad sjutton vill jag saga med det har?

Helt enkelt, ta chansen medan du har den! Gor inte det du borde utan det du vill.

Du som tar studenten i var: nu har du antligen mojlighet att valja helt fritt vad du vill gora med ditt liv. Gor inte dig sjalv olycklig utan gor det som ditt hjarta sager. For det var det som fick mig att ma allra samst: vetskapen att efter tolv ar av skola sa kunde jag antligen valja helt fritt vad jag skulle gora och jag hade valt nagot jag inte ville.


Naturligtvis ar det inte for sent for er andra heller, som inte tar studenten.

Vaga ta det dar extra klivet! Det ar laskigt, du vet inte vad foten landar pa, men det ar vart det.

Jag lovar.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amanda Lindberg - 21 augusti 2007 11:51

Vi kom hem i lordags mitt pa dagen men sedan pa kvallen kunde jag inte sova trots att jag varit uppe sedan klockan fyra pa morgonen. Jag var jatteledsen helt enkelt. Nar jag ar valdigt upprord, eller glad ocksa for den delen, sa ar mitt satt att hant...

Av Amanda Lindberg - 21 augusti 2007 11:26

Suck. Jag forsoker vanligtvis att inte tycka synd om mig sjalv men idag ar det banne mig svart. Forsoker hitta ett tempjobb, och ska pa registrering hos en agnecy klockan 15.30 idag, som jag hoppas gar bra. Har jag tur ringer de redan imorgon och sag...

Av Amanda Lindberg - 18 augusti 2007 21:44

Ja nu ar jag har igen. Kanns bade bra och jobbigt att vara hemma, for det ar ju egentligen hemma nu, men nu nar jag varit i Sverige sa kommer jag sakna det mer igen. Har varit uppe sedan klockan fyra imorse, var hemma i lagenheten igen runt lunchtid...

Av Amanda Lindberg - 9 augusti 2007 10:57

Nu är David på väg till flygplatsen! Hans plan avgår om ett par timmar. =) Ska bli jättekul att träffas igen! Känns som en evighet trots att vi sågs för en vecka sedan, men jag tror det alltid kommer vara sådär. Det blir nog så när man, som vi, bodde...

Av Amanda Lindberg - 7 augusti 2007 21:08

Ja imorse bar det av till stranden. Mor min köpte med lunch, varsinn sallad, det är lagom så här i värmen, för varmt är det! På stranden var det en massa folk som vanligt, mycket barnfamiljer och ungdomar. Det är en populär badplats där vi var. Var e...

Ovido - Quiz & Flashcards